Понеділок, 24.09.2018, 23:16
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Пошук
Календар
«  Вересень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Архів записів
Друзі сайту

ЗОШ І ст. с. Мислині Горохівський р-н. Волинська обл.

Уроки географії

 

 

 

 

 

Тема: «Повітряна оболонка Землі. Температура та атмосферний тиск».

Мета: сформувати в учнів знання про повітряну оболонку Землі та її роль у природі.
Завдання:
1)    сформувати в учнів уявлення про повітряну оболонку, її складові, роль у природі, атмосферний тиск, заходи щодо охорони повітря; знання про нагрівання повітря від поверхні Землі та зміну його температури з висотою;
2)    продовжувати формувати в учнів поняття про властивості повітря (невидимість, прозорість, безбарвність, відсутність запаху, смаку, малу теплопровідність) та його значення у природі;
3)    розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, узагальнювати вивчене; користуватись термометром та барометром; зміцнювати бажання охороняти довкілля.    
Тип уроку: комбінований.        
Основні поняття і терміни: повітряна оболонка (атмосфера), властивості повітря, атмосферний тиск, барометр, барометр-анероїд, мм рт. ст. (міліметри ртутного стовпчика).        
Методи і методичні прийоми: словесний (ущільнене опитування, бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, робота з підручником), наочний (демонстрація наочності, досліду), практичний (робота в зошитах).            
Обладнання: схематичне зображення атмосфери, картинки, де зображено гірські вершини, вкриті снігом, термометр, барометр, електрична плитка, ножиці, паперова змійка, зігнута дротина.

Хід уроку

1.    Організаційний момент.
2.    Перевірка виконання учнями домашнього завдання
(ущільнене опитування за темою попереднього уроку).
Завдання для роботи на дошці Зобразити схематично колобіг води в природі та написати його складові. Завдання для індивідуальних карток
1.    Охарактеризуйте роботу, яку вода виконує в природі.
2.    Назвіть властивості води і вкажіть, яка з них найбільше впливає на утворення печер.
3.    Охарактеризуйте роботу, яку виконує колообіг води.
Запитання для фронтального опитування Які форми поверхні суші утворюються внаслідок руйнівної дії води? Яким чином можна запобігти утворенню ярів? Де в побуті використовують воду люди?

3. Перевірка раніше засвоєних знань (підготовча бесіда).        
Повітря — це чиста речовина чи суміш? Доведіть. Які властивості повітря вам
відомі? Якими приладами користуються, щоб виміряти температуру повітря?
4. Мотивація навчання школярів. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Як довести, що повітря пружне? Як довести, що об'єм повітря збільшується від нагрівання? Чи має якесь значення для життя людини і тварин прозорість повітря? Чи має повітря масу? На ці та інші запитання ми зможемо дати відповідь під час нашого уроку за темою «Повітряна оболонка Землі. Температура та атмосферний тиск».        
План (запис на дошці)
1. Повітряна оболонка Землі — атмосфера.
2. Властивості повітря.
3. Температура повітря і його рух.
4. Повітря як середовище життя.
5. Тиск повітря.
6. Охорона повітря.          

5. Сприйняття й осмислення учнями нового навчального матеріалу,
1.    Розповідь з елементами бесіди. Демонстрування схематичного малюнку із зображенням Землі та шарів атмосфери.
Наша Земля оточена повітряною оболонкою, яку називають атмосферою (грец. атмос — «пара» і сфера — «куля») (Термінологічна робота: запис терміна на дошці, його промовляння, з 'ясування етимології, семантики, орфографії). Вона захищає планету від перегрівання, надмірного охолодження, космічного випромінювання та метеоритів. Атмосфера складається з чотирьох шарів, кожний з яких має свою висоту, температуру та значення. Нижній шар атмосфери (висотою до 17 км) називається тропосферою. Над нею знаходиться наступний шар — стратосфера, її товщина майже ЗО км. Озоновий шар розташований на висоті 20 - 25 км і виконує захисну роль. Найвищий шар атмосфери називається іоносферою. Вона досягає висоти 100 км над Землею.
2.    Пояснювальна бесіда.        
Озирніться навкруги. Де знаходиться повітря? Воно оточує нас звідусіль, заповнює всі порожнини, всі щілини в предметах. А чому ми його не помічаємо? Завдяки яким властивостям це відбувається? Ми не помічаємо цього, тому що повітря невидиме, прозоре, не має ні кольору, ні запаху, ні смаку.
Як ви гадаєте, як можна побачити невидиме повітря.
3.    Демонстрування малюнка гір із засніженими вершинами. Пояснювальна бесіда.

Поясніть, чому вершини гір покриті снігом, а біля підніжжя гір снігу немає?
Завдяки прозорості повітря сонячне проміння вільно проходить крізь товщу атмосфери й досягає поверхні Землі, де майже повністю поглинається ґрунтом, водами морів і океанів та інших водойм, живими організмами. Внаслідок вбирання сонячного проміння Земна поверхня вдень нагрівається. Від теплих предметів на поверхні Землі нагрівається повітря. Тому шари повітря біля поверхні Землі мають вищу температуру порівняно з верхніми шарами атмосфери. У нижніх шарах атмосфери з підняттям угору на 1 км температура повітря знижується в середньому на 6°. Через це на висоті 7 —- 8 км навіть у теплі дні температура може становити - 15 — - 20°.
Отже, температура повітря на різній висоті неоднакова. В зв'язку з цим повітря постійно рухається вертикально, тобто знизу вгору і назад: тепле повітря піднімається вгору, а холод опускається вниз. Демонстрування досліду з нагрітою електричною плитою та паперовою змійкою .
 4. Пояснювальна бесіда. А чому ми можемо вільно рухатися? В якому агрегатному стані перебуває повітря? Повітря перебуває у газоподібному стані. Його молекули розташовані одна від одної на порівняно великих відстанях, тому ми вільно у ньому переміщуємось. Що входить до складу повітря? Повітря — це природна суміш. До його складу входять: азот, кисень, вуглекислий газ, водяна пара, незначна кількість інших газів, домішки (пил, сажа, мікроорганізми, пилок рослин тощо). Яке значення для живої природи має кисень?
Повітряна оболонка є середовищем, в якому живуть, пересуваються, добувають їжу представники тваринного світу, середовищем, яке використовують рослини для поширення насіння (мал. 96, ст. 91 [5]). На голих схилах гір, на дахах, на карнизах високих будинків можна побачити рослини. Як вони туди потрапили?!^ — робота вітру.
5. Розповідь з елементами бесіди.
Атмосфера Землі поглинає сонячні промені, і через те вдень Сонце не перегріває освітлену частину Землі. А вночі вона, як ковдра-невидимка, вкриває Землю і запобігає надмірному її охолодженню. Про яку властивість це свідчить? Повітря має малу теплопровідність або, інакше кажучи, є поганим провідником тепла. Які у природі є пристосування тварин, наприклад у звірів, птахів, щоб зберегти тепло свого тіла? Хутряний та пір'яний покрив тіла. Як люди використовують ужитті цю властивість повітря? Подвійні шибки у вікнах, хутряний та вовняний одяг, солом'яний дах у будинках в давнину тощо.
Чи має повітря масу? Повітря має масу і чинить тиск на поверхню Землі. Це явище називається атмосферним тиском. Чи відчувають люди атмосферний тиск? Ми його не відчуваємо, тому що в організмі є певні пристосування. У наших тканинах, як і в інших живих організмів, є повітряні бульбашки, тиск повітря в яких протидіє атмосферному тискові і не дає йому нас роздушити. Зміну атмосферного тиску відчувають і люди, і тварини, і рослини.
Прилад, яким вимірюють тиск, називають барометром. (Демонстрування барометра-анероїда). Слово «барометр» у перекладі українською мовою означає «вимірник тиску». Існують ртутний та безрідинний барометри. Ртутний барометр має недолік: його незручно носити із собою в походах і експедиціях. Тому для визначення атмосферного тиску користуються барометром-анероїдом. «Анероїд» у перекладі з грецької мови означає «безрідинний»: у ньому ртуті немає. Основна частина анероїда — металева коробочка, вставлена в корпус приладу. З цієї коробочки викачане повітря, тому її стінки дуже чутливі до змін атмосферного тиску: зі зменшенням тиску коробочка розширюється, а зі збільшенням, навпаки, стискується. За допомогою нескладного пристрою ці зміни коробочки передаються стрілці, яка й показує на шкалі атмосферний тиск. За нормальний атмосферний тиск прийнято вважати тиск атмосфери, який відповідає тискові ртутного стовпчика висотою 760 мм. Тиск повітря, більший за 760 мм рт. ст. (запис скороченого терміна на дошці), вважається підвищеним, менший — зниженим.
6. Фізкультхвилинка.
7.    Виконання завдань практичного характеру.
Вимірювання температури повітря та атмосферного тиску.
Обладнання: термометри та барометри-анероїди.             
Завдання 1. Виміряти температуру повітря в класі.
Завдання 2. Ознайомитись з будовою барометра-анероїда та виміряти тиск повітря в приміщенні.
Підбиття підсумків роботи та обговорення результатів.
8.    Розповідь з елементами бесіди.
Атмосфера зараз забруднена й потребує дбайливого ставлення. Як люди забруднюють атмосферу? Діяльність людини (викиди підприємствами шкідливих газів, виготовлення та використання аерозолів, дим від автомобільного транспорту, тютюнопаління тощо). Яким чином люди можуть оберігати атмосферу? Насаджувати рослини, які виділяють в атмосферу кисень і підтримують її нормальний стан, використовувати очисні споруди на підприємствах, заборонити тютюнопаління, використовувати таке автомобільне пальне, яке не забруднює атмосферу, наприклад, сонячні батареї тощо.

6. Узагальнення і систематизація знань.
А. Робота із завданнями в зошиті.

1. Дайте відповіді на запитання.
Що таке атмосфера і який склад повітря?
Яке значення для живих організмів має повітря?
2. Наведіть кілька прикладів шкідливого впливу людини на атмосферу Землі.
3. Запропонуйте заходи, які потрібно вживати для збереження атмосфери та поліпшення її стану.
Б. Контрольно-перевірна бесіда.
1.    Що таке атмосфера і що входить до її складу?
2.    Які є властивості повітря? Наведіть приклади.
3.    Як змінюється температура шарів атмосфери з підняттям вгору?
4.    Що таке атмосферний тиск? В яких одиницях він вимірюється?
5.    Яка роль атмосфери в збереженні тепла на Землі?
6.    Які є джерела забруднення повітряної оболонки? Які з них є у вашій місцевості?
7.    Як люди мають охороняти атмосферу?

7.    Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

8.    Повідомлення домашнього завдання.
Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на поставлені у кінці тексту запитання.